Logo Copyright © 2007-8 NCCG - All Rights Reserved
Return to Main Page

RESURSER

Starta här...

Ansvarsfriskrivning

Introduktion til GNFK

Symfoni av sanningar

I ett nötskal

Frälsningsplan


Allmänt

Artiklar

Bibelkurs

Högtider

Intervjuer

Sekter

Sverige

Olivgrenen

Profetior

Sabbatstal

Diverse

Akut hjälp!

Barnhem

CD-ROM

Copyright

Donationer

Kalender

Kontakt

Församlingar

Publikationer



    Den sista församlingen
    1. Avslöja myterna

    Om du frågar kristna som tillhör olika samfund om vad dom tror ska hända den närmaste tiden, kommer du troligen få en hel del olika svar. Många kommer att tala om för dig att det kommer en stor världsvid väckelse som kommer att svepa över hela jorden och skapa ett paradis på den. Denna vision, "Kingdom now", är en vacker men helt obiblisk lögn. Messias (Kristus) kommer inte till en kristen värld utan till en hednisk. Bibeln talar om farsoter, sjukdomar, svält, jordbävningar och ekologiska katastrofer (Matt.24:7; Mark.13:8: Luk.21:11). Och i vissa bibelställen låter det som det handlar om radioaktivt avfall som uppstår efter en atombombsattack. (Hes.39).

    Den andra ytterligheten är en grupp kristna som talar om för dig att förhållandena kommer att bli allt värre och leda till en global katastrof som lämnar jorden öde under tusen år. I detta fallet kommer det inte alls att finnas några människor kvar. Istället kommer billioner av demoner att ströva omkring omkring bland ruinerna av en tidigare mänsklig civilisation i en mörk öde värld. Det är också en falsk lära. På otaliga bibelställen ståt det skrivet att Yah'shua (Jesus) kommer för att regera i fred och trygghet under 1000 år efter en kort och plötslig förstörelse (Upp.20:3 - 6). Det finns andra grupper av kristna som säger att hela människosläktet kommer att vara i himmelen under de 1000 åren, antingen som andar utan kropp i en andlig värld (därför att de inte tror på en fysisk uppståndelse) eller som uppståndna varelser på någon annan planet där Gud bor. Det är överflödigt att säga, men ingen av dessa scenarier är bibliska. Det finns naturligtvis en andlig värld där andarna väntar för att dömas och på uppståndelse. Men det är bara en tillfällig plats (Luk.23:43: 2, Kor.12:2 - 3, 1 Pet. 3:18 - 20). Jorden kommer med all säkerhet att vara befolkad av både dödliga människor (de som överlevt vedermödan} och de som människor som uppstått efter Yah'shuas (Jesu) återkomst.

    Men den största myten som den falska kristendomen har producerat är utan tvekan läran om uppryckande före de svåra tiderna börjar (det som i bibeln kallas 'Den stora vedermödan'). De kristna kommer enligt denna lära att plötsligt ryckas upp i skyn och på så sätt slippa Antikrists tyranneri under 7 år. De kommer att sedan återvända igen när 1000-årsriket börjar. Denna lära kallas "pre-tribulation-rapture" (före-vedermödan-uppryckelsen) och de flesta evangeliska kristna har antagit denna lära. Det är emellertid ingen biblisk lära utan uppstod för bara ca.150 år sedan. Den tidiga messianska församlingen (den kristna kyrkan) visste inget om denna lära. Så här tänker dom som tror på denna lära. Yah'shua (Jesus) som förbereder sig för att gifta sig med sin allegoriska brud, den messianska församlingen (kyrkan), vill inte ha en "en blodig brud". De säger att Han vill inte ha några martyrer. Men om man tänker på hur många kristna som genom århundradena har gett sina liv under förföljelser och progromer, och även idag, så är det för sent. Det är inte omöjligt att fler kristna redan har blivit dödade än de som gjort sig redo för en inbillad "uppryckelse". Bruden ärredan blodig (Upp. 6:9).

    Om man läser skriften noggrant så förstår man att Yah'shua (Jesus) återkommer bara en gång (läran om före-vedermödan uppryckelsen förutsätter att Yah'shua (Jesus) återkommer två gånger, en gång i 'luften' och en gång på 'marken' (2 Tim.3:12 också Matt.5:11,44; Luk.11:49, 21:12; Joh.15:20; Rom.12:14; 1 Kor.4:12; Gal.6:12; 1 Tess. 3:4). När Skriften talar om ändetidens martyrskap motsäger sig den i högsta grad dessa läror. De som tror tror på att uppryckande ska äga rum före vedermödan har då resonerat sig fram till en egen tolkning som går ut på att de som dödas under den sjuåriga vedermödan är de som omvänder sig till Kristus efter att dom andra har ryckts upp. Men detta är mera spekulationer som skapades för att harmonisera bibeln med en förutfattad lära. Saken är den att det kommer inte att bli någon uppryckelse av de heliga före vedermödan. Vare sig vi tycker om det eller inte så kommer Kristi kropp att gå i genom vedermödan.

    Pre-tribulationsl-läran (före-vedermödan-uppryckelsen) är kanske en av de farligaste lärorna idag, eftersom så många människor söker ett billigt och lätt evangelium som inte kräver så mycket av dem och en flykt undan ett sant lärjungaskap. Det var dessa som Yah'shua (Jesus) hade i tankarna när han berättade om de tio jungfrurna (Matt.25:13). De fem oförståndiga jungfrurna var oförberedda och självbelåtna, så när brudgummen Yah'shua (Jesus) kom så blev dom utestängda från brudkammaren. Fastän de bad och bönade för att få olja från dom fem visa jungfrurna, så fick de ingen. Det går inte att köpa frukterna som kommer från ett sant lärjungaskap, det kan bara tas emot genom en gudfruktig vandring i tro och i lydnad. Men de saknade både tro och disciplin precis som så många moderna "kristna" som hellre vill bli underhållna än att vandra i Mästarens fotspår. De vill hellre ha ett enkelt "snabbmål" som kräver så lite som möjligt av dem. Dagens "surrogatkristna" vill bara ha det som erbjuds dem men är inte beredda att ge så mycket tillbaka. Deras ytlighet säger oss hur lite de egentligen förstår vad Guds rike är för något. Yah'shua (Jesus) jämför dem med säd som sås:" Men den, som såddes på klippig mark, är den som hör ordet och strax mottager det med glädje, men har icke rot i sig själv, utan är till en tid, men när det bliver trängsel eller förföljelse för ordets skull, strax tager han anstöt "(Matt.13:20-21, Åkesons övers.). Det är dock genom förföljelse som det kommer att visa sig vilka som är de sanna sönerna och döttrarna.

    Det skulle få oss att stanna upp och fundera. Har verkligen millioner av människor blivit omvända till Kristus idag? Efter en omfattande kampanj i en stad i Ukraina där tusentals "accepterade Kristus" återvände ett team för att följa upp och undersöka de nyomvändas framsteg. Till deras förvåning var det bara tre eller fyra av dessa tusentals som fortfarande var aktiva kristna. I dag undervisas det om "billig nåd" som säger att allt som behövs för att bli frälst är att ha en passiv tro som garanterar fribiljett till himlen. De har fått lära sig att inträdet till Riket är gratis men inte den bibliska sanningen att det årliga abonnemanget kostar allt det som de fick.

    En av de största bristerna i dagens kristendom är därför ett sunt bibliskt program för lärjungaskap. Även om kyrkorna erbjuder ett program för lärjungaskap urvattnas det ofta så att det inte ska bli för kontroversiellt. (Luk.14:26) Det är inte många som är villiga att bära Yah'shuas (Jesu) kors eller att ge upp allting för att följa Mästaren. (Luk. 14:33) Många är hemliga lärjungar få grund av fruktan för människor. En sann lärjunge måste komma in i ett fullständigt lärjungaskap och vara villig att följa Frälsaren hela vägen till hundra procent. I annat fall kommer den människan inte att klara i prövningen. Och prövningen - det största som någon människa kan möta - kommer varje enskild levande person att möta inom en mycket snar framtid. Alla kommer snart att gå igenom slutprovet. Är du beredd?

    En annan grupp av kristna som kallas preterister tror att Yah´shua redan har kommit! De säger att när den uppstående Kristus visade sig för Hans lärjungar efter korsfästelsen så var det återkomsten som Han hade talat om, men då har de glömt att det inte varit annat än lidande och misär under de tusen år som har gått sedan dess. Andra säger att Han kom lite senare. Ytterligare en mycket stor grupp - Jehovas vittnen- säger att Han återvände osynlig under 1900-talets början när flera profetior om en synlig återkomst visade sig vara felaktiga. Och åter en annan grupp - Mormonerna - säger att Kristus kommer att återvända två gånger en gång till ett av deras tempel och en gång vid tidsålderns slut. För att få stöd i skriften och förklara denna falska profetia har de ändrat kronologin i Matteus evangelium i deras egen version av bibeln, ,Joseph Smith Translation (LDS) och Inspired Version RLDS/Community of Christ), vilken inte har något stöd i något forntida manuskrift över huvud taget. Det tycks som det inte finns något ände på människans oärlighet.

    Vi har inte möjlighet att gå in på alla variationer av de olika läror som vi har nämnt här. Vilken tro du än må ha så är det klart att ingen av dessa läror kan vara riktiga. Yahweh-Elohim (Gud) har bara ett program. Det finns bara en plan för ände-tiden, bara ett förlopp under ände-tiden. Precis som Yah´shua (Jesus) kom bara på ett sätt första gången för 2000 år sedan, inte på 20 olika sätt, återkommer Han bara på ett sätt, inte på 20 olika sätt. Det är klart att alla, förutom en - eller ingen - av dessa män och kvinnor som har undervisat på detta sätt har varit ledda av Ruach ha Qodesh (Den Helige Ande). Den Helige Ande sysslar bara med sanningen. Någonstans längs vägen (bara Yahweh - Gud vet) har dessa tjänare och apologeter avsiktligt eller oavsiktligt "utbytt Guds sanning mot lögnen" (Rom.1:25) och vilselett millioner själar.

    När vi träder in i vedermödan som Skriften talar om har vi inte råd att tro på dessa falska läror längre. Det är alltför mycket som står på spel, det gäller våra liv. Men det som är än värre, är att många som tror att de tillhör Yahwehs (Guds) rike, faktiskt står utanför och lever i en illusion. Det är en illusion som inte bara fördömer dem själva, utan även deras familjer och alla dom som de eventuellt har auktoritet och andligt inflytande över. Om de inte kan se sanningen är de precis som en blind som leder en annan blind människa till fördärv, och de behöver få upp ögonen för att de kanske aldrig blivit födda på nytt. För de som verkligen är födda på nytt har urskillningsförmåga och kan klart och tydligt förstå Yahwehs (Guds) rike (Joh.3:3). Yah'shua sa:" Sannerligen, sannerligen säger jag dig. Vi tala det vi veta och vittna det vi hava sett, och vårt vittnesbörd antagen I icke." (Joh.3:11, Åkesons övers.) Det finns alltför många människor som talar om vad dom tror på, istället för vad de vet. Falsk information leder oss vilse. Om vi inte känner Yahwehs (Guds) ord riskerar vi att bara sprida falska läror när det gäller det viktigaste och dessutom gå miste om vår egen frälsning.

    Yah'shua (Jesus) säger: "Men den, som gör sanningen, kommer till ljuset, på det att hans gärningar må uppenbaras, att de är gjorda i Gud" (Joh. 3:21 Åkesons översättning). Elohims (Guds) sanning är enkel att förstå. Det finns en harmoni som gör att allt "passar ihop". Det är alltför många människor som väljer att plocka ut sådant ur skriften som passar ihop med deras nyckeldogmer under det att att de ignorerar sådant som motsäger dem. De kanske förstår motsägelserna och inkonsekvenserna, men de vill inte bli påminda om dem. Men att sopa vissa delar av Yahwehs (Guds) Ord under mattan eller stänga in dem i en mörk garderob är inte acceptabelt. Yahweh - Elohim, vår Himmelske Fader har sagt: "så skall och mitt ord vara, som utgår från min mun: det skall icke återvända till mig fåfängt , utan göra vad mig behagar och hava framgång, emedan jag utsänder det." (Jes.55:11, Åkesons övers.) Ingenting som Han har sagt ska vända tillbaka till Honom förgäves - varje ord är viktigt. Det får vi inte glömma. Men om vi accepterar en teologi som tvingar oss att strunta i en del av Hans Ord, är risken stor att vi tror på en falsk teologi. Och om så är fallet, måste vi ha modet och lägga det åt sidan och börja om på nytt. Det är ingen skam att ha fel, så länge som vi är uppriktiga, ärliga och inte för stolta för att kunna ändra oss. Ett ödmjukt och läraktigt hjärta är allt Mästaren begär av oss, för vi gör alla våra misstag då och då.

    Detta är några av den många ändetidsmyter som florerar inom kristendomen idag. Om vi ska kunna förstå vilket det sanna ändetidsscenariet är och som vi håller på att gå in i idag, måste vi göra oss av med alla dessa myter. Det är en sak att segla i ett dåligt konstruerat skepp i lugnt vatten men när stormarna kommer vill vi säkert inte befinna oss i en båt som troligen inte kan kan hålla sig flytande utan sjunker. En vis man eller kvinna tänker framåt - han eller hon bygger sitt andliga hus på bergsgrunden, inte på sanden (Matt. 7:34). Teologi är inte ett spel - i kristider kan det vara fråga om liv eller död. Och när vi talar om evigheten, och var vi slutligen kommer att vara, så blir det väldigt betydelsefullt att ha en teologi som är sann.

    Att bygga upp församlingar och kyrkor är inte detsamma som att göra karriär - det handlar om att konstruera trygga arkar. När vi ska besluta vilken församling vi ska tillhöra är det inte detsamma som att välja morötter eller bönor till steken. Det är ett val mellan färsk eller rutten föda - det är fråga om sanningen. Dessa saker är inte en lek. I den industrialiserade västvärlden blir vi förvirrade av det enorma utbytet av varor på marknaden. Vi har blivit lurade att tro att sanningen är densamma i alla kyrkor, men att den presenteras i olika förpackningar. Sanningen bör inte förpackas alls - ingenting ska få dölja den varken i någon människas eller något samfunds privata agenda. Och idag är den packad och marknadsförd som vilken produkt som helst i religionens supervaruhus. Dessutom tänker väldigt få nyomvända personer inte så mycket på skillnaderna i de olika samfunden. De intresserar sig inte särskilt mycket över den djupare teologin bakom heller. De allra flesta brukar gå till den församling som de känner sig mest "hemma" i, eller så går de till den kyrka som personen som förde dem till Messias (Kristus) brukar gå till. Eller till den församling som har den bästa kören, den mest karismatiske predikanten, de bekvämaste bänkarna, den lära som lovar dem de största materiella välsignelserna eller den församling som ligger närmast där dom bor.

    Det finns bara en Sanning, en Väg och ett Liv (Joh.14:6) "Köp sanning och sälj den icke, köp vishet tukt och förstånd."(Ords. 23:23 Åkesons övers.). Att leva i sanningen innebär inte att passivt hålla med om något som du hört från en pastor eller från en vän - den måste först och främst ärligt sökas, sedan förvärvas med allt vad du har och sedan måste du klamra dig fast vid den. Yah'shua (Jesus) säger:

      " himlarnas rike är likt den skatt som var gömd i åkern, vilken en människa fann och dolde, och i sin glädje går han bort och säljer allt, så mycket som han har, och köper den åkern. Åter är himlarnas rike likt en människa, en handlande, som sökte goda pärlor. och när han fann en enda dyrbar pärla, gick han bort och sålde allt, så mycket han hade, och köpte den. Åter är himlarnas rike likt en not, som kastades havet och församlade (fiskar) av varje slag, och när den blev full, drog de upp den på strands och satte sig ned och plockade de goda i kärl, men de skämda kastade de ut. Så skall det vara vid tidsålderns fulländning. Änglarna skall gå ut och skilja de onda från de rättfärdigas mitt och kasta dem in i eldsugnen, där gråten och tändernas gnisslande skall vara." (Matt. 13:44 -50 Åkesons övers.)

    Sanningens frukter är visdom, disciplin och förståelse. Lägg särkilt märke till det impopulära ordet "disciplin" - varifrån vi hämtar ordet "lärjunge" från. (på engelska "disciple" övers. anmärkning). En lärjunge är någon som har disciplinerat sig. Är du villig att söka efter dessa saker? Om du är det så fortsätt och läs om hur den sista tiden kommer att utvecklas och vad du behöver göra för att förbereda dig.

    Översättning: Mats Rydin och Ylva Hill

    Sista Nästa

    L. 2011/01/15
    U. 2017/02/20


    Copyright © 1987-2017
    Yahwehs Nya Förbunds Församling