Logo Copyright © 2007-8 NCCG - All Rights Reserved
Return to Main Page

RESURSER

Starta här...

Ansvarsfriskrivning

Introduktion til GNFK

Symfoni av sanningar

I ett nötskal

Frälsningsplan


Allmänt

Artiklar

Bibelkurs

Högtider

Intervjuer

Sekter

Sverige

Olivgrenen

Profetior

Sabbatstal

Diverse

Akut hjälp!

Barnhem

CD-ROM

Copyright

Donationer

Kalender

Kontakt

Församlingar

Publikationer



    Den sista församlingen
    5. Det sista uppdraget:
    den stora skörden


    Y"ah'shua (Jesus) berättade för dem en annan liknelse: "En annan liknelse framställde han för dem, sägande 'Himlarnas rike är likt en människa, som sådde god säd i sin åker. Men då folket sov kom hans ovän och sådde ogräs mitt ibland vetet och gick sin väg. Men när säden växte upp och bar frukt, då visade sig också ogräset. Då gick tjänarna fram till sin herre och sade till honom 'Herre, sådde inte du god säd i din åker, varifrån har den då fått ogräs?' Då sa han till dem: 'Det har en ovän gjort.' Tjänarna sa till honom:'Vill du, att vi gå bort och samlar ihop det nu?' Då sa han: 'Nej, för att ni, när ni samlar ihop ogräset, inte samtidigt ska rycka upp vetet. Låt båda växa tillsammans intill skördetiden, och i skördetiden skall jag säga till skördemännen: 'Samla först ihop ogräset, och bind det i knippen till att brännas upp, men samla in vetet i min lada.'. "(Matt.13:24-30, Reformationsbibeln övers. markeringen tillagd).

    Detta är en liknelse om Yahwehs (Guds) församling utöver världen. Många har anslutit sig till den under århundraden både de äkta, pånyttfödda kristna såväl som de falska, formella, opånyttfödda. I varje kyrkosamfund och i varje lokal församling kommer du att hitta både äkta och formella kristna - de som har evigt liv och de som är kristna bara till namnet men andligt döda. Yah'shua (Jesus) sa att de äkta och de falska kristna skulle växa upp sida vid sida ända fram till skördetiden. Frågan är: hur kommer den uppdelningen att ske? Uppenbarligen har de som har dött och inträtt i den andliga världen redan delats upp. De äkta kristna sänds till en plats som kallas Paradiset (Luk.23:43, 2 Kor.12:4) - och de falska tillsammans med de ofrälsta - till en plats som kallas Fängelset (1 Pet.3:19, Upp. 20:7) där de får vänta tills uppståndelsen, vilket sker så fort Kristus återvänder till jorden. Men hur blir det med dom som lever när Kristus återvänder och tiden omedelbart före? Hur kommer de äkta kristna att avskiljas från dem? Och vart kommer de bägge grupperna att ta vägen någonstans?

    Till att börja med kommer vetet att samlas in i Hans "lador". Vad menas med "lador". Det är Kristi kyrkor och insamlingsplatser i ändetiden. Det betyder att alla äkta kristna kommer att lämna de existerande kyrkorna och samfunden och samlas ihop i ett renat samfund, skapat för denna uppgift av Yahweh (Gud) själv. Hur kommer då ogräset att kunna samlas i knippen" och bli "uppbrända"Vad betyder det? En knippe är en grupp falska formella kristna som kommer att vara kvar i sina olika kyrkor och samfund. De kommer att bli fullständigt utplånade av Antikrist när alla kristna - såväl de äkta som de falska - blir förföljda till döds. För han kommer inte att göra någon skillnad mellan dem. De som inte har Yahwehs (Guds) gudomliga beskydd omkommer i ändetidens översvämningar, sjukdomar eller svält..

    Yah'shua (Jesus) talar om ett annat åtskiljande i en annan liknelse:

      "Men när människans Son kommer i sin härlighet och alla änglarna med honom, då skall han sätta sig på sin härlighets tron, och alla folkslagen skall församlas inför honom, och han skall skilja dem från varandra, såsom herden skiljer fåren från getterna. Och han ska ställa fåren på sin högra sida och getterna på sin vänstra. Då skall konungen säga till dem, som är på hans högra sida: 'Kom, Ni som är välsignade av min Fader, ärv det rike, som är berett åt er från världens grundläggning. Ty jag var hungrig, och Ni gav mig att äta; jag var törstig, och Ni gav mig att dricka; jag var främling, och Ni upptog mig, naken, och Ni klädde mig; jag var sjuk, och Ni besökte mig; jag var i fängelse, och Ni kom till mig'. Då skall de rättfärdiga svara honom och säga: 'Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig att äta, eller törstig och gav dig att dricka? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och kom till dig?' Och konungen skall svara och säga till dem: 'Sannerligen säger jag eder. Så vitt som NI gjorde det åt en av dessa de minsta av mina bröder, så gjorde Ni det åt mig.' Då skall han ock säga till dem, som är på den vänstra sidan: 'Gå bort ifrån mig, förbannade, till den tidsåldriga elden, som är beredd åt djävulen och hans änglar. Ty jag var hungrig, och Ni gav mig inte att äta; jag var törstig. och Ni gav mig inte att dricka; jag var främling, och Ni upptog mig inte, naken, och Ni klädde mig inte, sjuk eller i fängelse och Ni besökte mig inte.' Då skall även dessa svara och säga: 'Herre, när såg vi dig hungrig eller törstig eller främling eller naken eller sjuk eller i fängelse och tjänade dig inte?' Då skall han svara dem och säga: 'Sannerligen säger jag er: Så vitt som Ni inte gjorde det åt en av dessa mina minsta, så gjorde Ni det inte heller åt mig.' Och dessa skall gå bort till tidsåldrar tuktan, men de rättfärdiga till tidsåldrigt liv."(Matt.25:31 - 46, Åkesons övers.)

    När Yah'shua (Jesus) återvänder med sina änglar kommer det att finnas många otroende ibland dom överlevande. Alla har inte tagit emot vilddjurets märke på sina händer eller på sina pannor. Det finns många goda människor som inte nödvändighetsvis tagit emot Frälsaren (antingen därför att de inte hört evangeliet eller därför dom inte var redo) som förstår det onda i Antikrists globala system och därför kommer de troligen att motarbeta det. Många kommer att flytta till landsbygden och bygga sina egna komuniteter. Det finns faktiskt redan tusentals sådana runt om i världen, på avlägsna platser, som försöker göra sig självförsörjande. Om dom lyckas, kommer dom inte att behöva idka handel och kommer därför att kunna överleva utan det inplanterade microchipset. Och eftersom dom inte är kristna kommer de i stor utsträckning att få vara i fred. En stor del av dessa kommer med all säkerhet att ge hjälp åt förföljda kristna i form av mat, kläder, skydd och liknande. Motståndet kommer att vara av många olika slag - både aktivt (gerilla) som passivt (ge skydd åt de förföljda) - under de sju åren när den Nya Världsordningen råder. I den senare gruppen kommer det att finnas de som Paulus säger uppfyller villkoren av Yahwehs (Guds) lag utan att de nödvändighetsvis känner till eller accepterar den:

      "… ty när folkslag, som inte har lag, av naturen gör det som tillhör lagen, så är dessa, som inte har lag, sig själva en lag, vilka ock bevisa att lagens verk är skrivet i deras hjärtan, då deras medvetande vittnar med och deras överläggningar sinsemellan anklaga eller ock försvara-." (Rom.2:14 - 15, Åkesons övers.).

    Så när Yah'shua återvänder kommer Han att döma "nationerna" - de som inte tillhör det nya förbundets Israel - för att se vilka som i enlighet med sina samveten levt enligt lagen (Torah), och vilka som inte har gjort det. Dessa är fåren respektive getterna.

    Det är därför en skillnad mellan att rensa vetet från ogräset och att skilja fåren från getterna, för det förra handlar om skörden i den messianska församlingen (kyrkan) och det senare om skörden i nationerna - och det sker vid olika tillfällen. Den första skörden är baserad på troheten till buden (Torah) och vittnesbördet om Yah'shua (Jesus) och den andra skörden handlar om de rättfärdiga otroendes humanitära omsorg om varandra och framförallt de förföljda kristna - Yah'shuas (Jesu) "bröder."

    Men frågan kvarstår. Hur kommer vetet att samlas in? Hur kommer de äkta kristna, de som kommer att finnas i nästan varje samfund och i varje lokal församling i världen, att känna till hur dom samlas? Vilka tecken kommer att ges till dem? Hur ska "allt knytas samman"? Detta ska vi titta på nu.

    Översättning: Mats Rydin och Ylva Hill

    Sista Nästa

    L. 2011/01/16
    U. 2017/02/20


    Copyright © 1987-2017
    Yahwehs Nya Förbunds Församling
    Yahwehs B'rit Chadashah Församling