Logo Copyright © 2007 NCCG - All Rights Reserved
Return to Main Page

RESURSER

Ansvarsfraskrivelse

Introduksjon til GNPK

Sannhetens symfoni

Nøtteskal

Frelsesplan


Generelt

Artikler

Bibelkurs

Høytider

Intervjuer

Kulter

Norge

Olivengrenen

Profeti

Sabbatstaler

Diverse

Akutt hjelp!

Barnehjem

CD-ROM

Copyright

Donasjoner

Kalender

Kontakt

Menigheter

Publikasjoner


    #7. Renhet er ikke modenhet

    Skriftsmeditasjon: 1. Samuel 16:1-13

    Brødre og søstre, sist måned fortalte jeg dere at mange kristne ikke aksepterer noe mer enn at de hele tiden blir tilgitt for synder de alltid gjør. Når dette er tilfellet, blir den vakreste tingen i den kristnes liv -- tilgivelse -- gjort om til den skadeligste tingen, for den oppmuntrer egentlig til fortsettelse med det onde. Å hvordan dette må gjøre Yahwehs hjerte trist! Og hvilken parodi på vår kristne tro! Er gjentatt tilgivelse for hele tiden gjentatte synder det beste vi kan forvente? Hvis det er det, så tilbyr kristendom benådning, men uten kraft. Vi trenger begge deler hvis vi skal representere vår Herre og Frelser Yah'shua haMashiachs evangelium.

    Hinduen tror at han vil måtte lide for sine synder -- karmaens lov vil kreve full straff. Det finnes ingen tilgivelse. En amerikansk misjonær som ble en hindu ga til grunn at han ville oppdra sine barn under karma heller enn løskjøping for budskapet om hele tiden gjentatt tilgivelse for konstant gjentatte synder ville svekke deres karakter. "Det ville gjøre dem sjasket," sa han, og, vet dere hva, han hadde rett! Kristendom har blitt sjasket og svakt på grunn av at en stor majoritet av de som kaller seg kristne tror på en slik lære!

    Vel, det gjør ikke vi. Jeg gjentar, altså, at budskapet om billig, lett tilgivelse ikke representerer Evangeliet. Evangeliet tilbyr virkelig tilgivelse for synder, men samtidig, og som en del av den, tilbyr det også kraften til å overvinne synd. Tilgivelse og kraft er de uoppløselige delene av Yahwehs nåde. Vi kan ikke ta det ene uten det andre. Hvis vi prøvde å ta tilgivelse uten kraften ville vi møte moralsk svakhet. Hvis vi prøvde å ta kraften uten tilgivelsen, så ville vi møte moralsk skyldfølelse. Yahweh gir ikke det ene uten det andre. Og vi, som Nye Pakts Kristne, må ta begge- eller ingen av delene. Vi må være i stand til å si sammen med Paulus: "...livets Ruachs Torah har i Yah'shua haMashiach frigjort meg fra syndens og dødens torah" (Rom.8:2).

    Temaet vårt dette året er "Mer Enn Seierherrer" og jeg tror vi allerede har begynt å erfare fruktene va å tenke på denne positive måten. Mirakler begynner -- sakte -- å skje inne i oss. Og det største mirakelet jeg personlig har erfart, og som jeg håper dere også har, er tilgivelses mirakelet. Yahweh snakker til dette folket i profetiske drømmer og viser dem veien videre. Den Ruach Elohim marsjerer blandt oss, og pris Yawheh for det!

    Jeg tror at alle som er her vet at å være "mer enn seierherrer" ikke betyr at vi vil være immune mot fristelse. For det første; må vi anerkjenne at fristelse ikke kommer fra Yahweh. Apostelen Jakob skrev: "...Elohim blir ikke fristet av det onde, og selv frister han ingen..." (Jak.1:13). Han fortsetter med å si: "...enhver som fristes, dras og lokkes av sin egen lyst. Når så lysten har unnfanget, føder den synd..." (Jak.1:14-15). Vennligst legg merke til at vi ikke blir dratt bort av fristelse, men av vår "egen lyst". Med andre ord, det er ikke fristelsen som skaper synd, men lystene i oss som går uskjekket og ukontrollert hen. Fristelse er derfor ikke synd; bare når vi gir etter for den blir det synd.

    Ingen kan stoppe det onde råd fra å komme inn i sinnet, men vi kan slutte å ta vare på det og ruge på det. Hvis det blir avvist med en gang, etterlater det seg ikke noe merke; oppholdt og reflektert på av sinnet missfarger det alt. Det er et stort skille mellom tanker av det onde, og onde tanker. Tanker av det onde er de tankene som kommer uinvitert inn i sinnet; de blir bare onde tanker når vi tilbyr dem en stol og byr dem å sitte ned.

    Det finnes en positiv side ved fristelse. Goethe sa: "Vanskeligheter beviser hvem menn er". Vennligst slå opp Lukas 4 og merk av vers 1 & 14. Nå legg godt merke til dette: vers 1: At Yah'shua gikk inn i ørkenen for å bli fristet av djevelen "fylt av Den Ruach haQodesh" (Luk.4:1), og vers 14, kom ut "i Ruachens kraft" (Luk.4:1). Ser dere det? Han gikk inn i fristelsen fylt av Den Ruach haQodesh, og kom ut av den full av Ruach haQodesh's kraft. DERETTER STARTET HANS MISJON! Ikke før. Og det er fordi fylden av Den Ruach haQodesh blir til kraft under presset fra fristelse. Å være "mer enn en seierherre", betyr så ikke å være immun mot fristelse, men å overvinne den.

    Heller ikke innbefatter det å være feilfrie. Vi må aldri glemme at vi er personligheter i tilblivelsen, begrensede og kjemper med saker som er høye og opphøyde. Dette betyr ikke at vi må senke standardene våre, men det betyr at noen ganger, selv med de beste ønsker i verden, vil vi gjøre feil.

    Et gammelt ordtak sier: "Den mann som aldri begikk noen feil, gjorde aldri noen ting." Våre handlinger, er resultatet av våre intensjoner og vår, intelligens. Profeten Samuel sa: "...mennesket ser på det ytre, men Yahweh ser på hjertet" (1.Sam.16:7b). Nå kan intensjonene våre være veldig gode, men fordi vår intelligens og kunnskap er begrenset, kan handlingen resultere i en feil -- en feil, men ikke nødvendigvis en synd. Synd er resultatet av gale intensjoner. Mange av de tingene vi gjør, kan skade andre, og til disse trenger vi å be om forlatelse, men de er ikke nødvendigvis synder. Handlingen kan ha innebåret ufullstendighet og frustrasjon, men ikke skyld.

    I tillegg til alle feilene vi kanskje begår i livene våre vil det også finnes tegn på umodenhet. Å være "mer enn seierherrer" er ganske overensstemmende med umodenhet. Slik sa en teolog det: "Renhet er ikke modenhet." Jeg husker da et av mine unge barn sendte meg en tegning da de bodde over havet. Den var full av feil og dårlig fargete områder. Var den moden? Nei. Var den ren? Ja! Jeg så gjennom umodenheten og på intensjonen og det utgjorde hele forskjellen. Det er det samme med Yahweh. Han ønsker ikke at vi skal forbli umodne -- hvilken far eller mor gjør det? -- men han ser forbi våre umodne handlinger, og rett i hjertet. La oss be:

    Å Far, hvilken glede det er å vite at i Deg finner vi ikke bare tilgivelse for alle de begåtte synder, men kraft til å overvinne synd i framtiden. Du tilgir oss og så gir du oss kraften til å triumfere over synd. Herre Din Sønn Yah'shua kom gjennom fristelsens ørken sterkere enn da Han gikk inn. Få oss til å gjøre det samme. Gå med oss inn i våre kamper og gjør oss i stand til å få fristelse til å medvirke til vår oppbyggelse som individer, og som en kirke. Far vi vet at vi ikke er ved målet ennå -- vi vet at vi ennå går på Veien; hjelp oss til å fortsette å gå på veien, og med den riktige farten -- ikke for sakte, og ikke for fort. I Yah'shuas Navn. Amen.

    Tilbake til hovedsiden

    Laget: 11. november, 2004
    Oppdatert: 11. november, 2004


    Copyright © 1987-2008
    Guds Nye Pakts Kirke
    Yahwehs B'rit Chadashah Forsamling